Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Baudelaire, Charles --- Baudelaire, Charles, --- Baudelaire, Charles, 1821-1867
Choose an application
Choose an application
Baudelaire, Charles, --- Baudelaire, Charles, --- Baudelaire, Charles, --- Baudelaire, Charles, --- Thèmes, motifs. --- Critique et interprétation.
Choose an application
Ce volume contient la bibliographie intégrale des éditions et de la critique des poèmes en prose de Baudelaire depuis 1855 jusqu'à 2014. Une table analytique permet au lecteur de retrouver dans le détail, pour chacun des poèmes, les études qui lui sont consacrées.
Choose an application
While Baudelaire's 'Le Peintre de la vie moderne' is often cited as the first expression of our theory of modernism, his choice of Constantin Guys as that painter has caused consternation from the moment of the essay's publication in 1863. Worse still, in his 'Salon de 1859', Baudelaire had also chosen to condemn photography in terms that echo to this day. Why did the excellent critic choose a mere reporter and illustrator as the painter of modern life? How could he have overlooked photography as the painting of modern life? In this study of modernity and photography in Baudelaire's writing, Timothy Raser, who has written on the art criticism of Baudelaire, Proust, Claudel and Sartre, shows how these two aberrations of critical judgment are related, and how they underlie current discussions of both photography and modernism.
Choose an application
Il y aurait un Baudelaire réaliste, un décadent, un classique, un catholique, un révolutionnaire, un réactionnaire et même un postmoderne. Les images attribuées à l'auteur se superposent selon l'époque, le lieu et les courants esthétiques et politiques dans lesquels il a été lu. Mais quelle image Baudelaire construit-il de lui-même dans ses textes critiques ? Comment s'y présente-t-il à son public ? Pour mieux cerner le visage littéraire de cette figure changeante et paradoxale, l'étude proposée ici cherche à démontrer qu'il existe bel et bien dans la critique littéraire de Baudelaire un travail de mise en scène de soi qui ne peut se comprendre qu'à partir des diverses scènes d'énonciation que le poète-critique a capitalisées tout au long de sa carrière. Cela soulève la question de la relation entre, d'un côté, la présentation de soi et la scène de parole dans laquelle elle s'inscrit et qu'elle aide à construire, et de l'autre, entre cette mise en scène discursive de soi et les stratégies de positionnement de l'auteur à l'intérieur du champ littéraire. Dans quelle mesure ce travail de présentation de soi est-il redevable de la "situation de discours" dans laquelle il s'énonce ? Et, corollairement, dans quelle mesure relève-t-il d'une stratégie de positionnement littéraire ? Dès que l'on constate que le choix d'une posture, ou de diverses postures au fil du temps, est à la fois lié à une scène d'énonciation, à une étape socioprofessionnelle et à un répertoire de rôles et de modèles prêts à être investis, on entre dans la logique de construction d'une œuvre, mais aussi d'une identité littéraire.
Choose an application
Caillebotte, Gustave --- Baudelaire, Charles --- Zola, Émile --- De Balzac, Honoré
Choose an application
What happens to poetic beauty when history turns the poet from one who contemplates natural beauty and the sublime to one who attempts to reconcile the practice of art with the hustle and noise of the city?An Atmospherics of the City traces Charles Baudelaire’s evolution from a writer who practices a form of fetishizing aesthetics in which poetry works to beautify the ordinary to one who perceives background noise and disorder—the city’s version of a transcendent atmosphere—as evidence of the malign work of a transcendent god of time, history, and ultimate destruction.Analyzing this shift, particularly as evidenced in Tableaux parisiens and Le Spleen de Paris, Ross Chambers shows how Baudelaire’s disenchantment with the politics of his day and the coincident rise of overpopulation, poverty, and Haussmann’s modernization of Paris influenced the poet’s work to conceive a poetry of allegory, one with the power to alert and disalienate its otherwise inattentive reader whose senses have long been dulled by the din of his environment.Providing a completely new and original understanding of both Baudelaire’s ethics and his aesthetics, Chambers reveals how the shift from themes of the supernatural in Baudelaire to ones of alienation allowed a new way for him to articulate and for his fellow Parisians to comprehend the rapidly changing conditions of the city and, in the process, to invent a “modern beauty” from the realm of suffering and the abject as they embodied forms of urban experience.
Choose an application
Allegory. --- French poetry --- Allégorie --- Poésie française --- History and criticism. --- Histoire et critique --- Baudelaire, Charles, --- Criticism and interpretation. --- Allégorie (littérature) --- Critique et interprétation --- Allégorie --- Poésie française --- Baudelaire, Charles --- Critique et interprétation.
Choose an application
An analysis of the mythic system that structures Baudelaire's poetic oeuvre: the syncretic use of biblical imagery and ancient myths, the mythic archetypes underlying Baudelaire's work, and the unique method of rewriting that Baudelaire uses to create his own mythic corpus.
Mythology in literature --- Mythologie dans la littérature --- Baudelaire, Charles, --- Themes, motives --- Mythologie --- Dans la littérature --- Baudelaire, Charles (1821-1867) --- Critique et interprétation --- Mythologie dans la littérature --- Themes, motives. --- Dans la littérature.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|